קרדיט תמונה FREEPIK

טיפולי המרה הם אחד הנושאים הרגישים ביותר בקהילה הלטב"קית ולא בכדי. בזמן שלא מעט מחקרים יצאו נגד הומוסקסואליות ועודדו טיפולי המרה, חשוב להבהיר שאלו הוכחו כלא יעילים ואף פוגעים ועל כן, אין לנקוט בשיטה זאת על מנת למנוע נטיות מיניות אלו ואחרות. טיפולי המרה לכשעצמם כוללים התערבות רוחנית ופסיכולוגית לטפל בחלקים בהם יש נטיה מינית ולנסות להכחיד אותם. כאשר המטופל חייב לזהות את המחשבות ואת ההתנהגויות לנסות ולערער ולשנות אותן באמצעות שיטות אלו ואחרות שהוכחו כלא רלוונטיות ופוגעות.

אין יעילות בטיפולי המרה

בשנת 2009 פורסם על ידי האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה דוח הסוקר באופן ושיטתי טיפולי המרה שנעשו משנת 1960 ועד לשנת 2007. החוקרים ציינו בדוח זה שהמחקרים היו חסרי תוקף ושהמסקנה החד משמעית היא שטיפולי המרה לא רק שהם לא יעילים, הם גם פוגעים באופן משמעותי בהתנהגות המטופלים.

מחקרים רבים מראים שאותם שיטות טיפול בנטיות הפוכות לא יעילים לשינוי הנטייה המינית וגורמים לנזק מנטלי משמעותי וקשורים לפגיעה בערך העצמי, לחיים שאין שביעות רצון מהם, לדיכאון, להפרעות נפשיות, נסיגה חברתית, בעיות בתפקוד מיני ואף מחשבות אובדניות ופגיעה ביכולת התפקוד הכללית בחיי היומיום. עוד נמצא כי בני נוער שעברו טיפולים אלו בצעו ניסיונות התאבדות פי שניים יותר מאנשים בגירים.  

טיפולי ההמרה נאסרו במדינות רבות בעולם ביניהן ברזיל, אורוגואי, ארגנטינה, אקוודור, מלטה ועוד. בפברואר 2022 הודיע משרד הבריאות כי הוא מתנגד להנחת היסוד המצויה בבסיס טיפולי ההמרה ולפי הנחת יסוד זו מנטייה מינית ו/או זהות מגדרים של אדם היא בעיה גופנית רפואית, או נפשית, המצריכה התערבות. תוך כך, משרד הבריאות לא מכיר למעשה בטיפולים אלו ולא רואה בהם כטיפול נפשי או רפואי לגיטימי.

בנוסף לכך, גורמי מקצוע רפואיים שיציעו את הטיפולים הללו יהיו חשופים לסנקציות משמעותיות כולל שלילת רישיון לאלתר.

יש דרך אחרת – מרכז 'בשבילך' איתך יד ביד

מרכז 'בשבילך' מספק לנשים ביסקסואליות, לסביות, קוויריות וטרנסג'נדריות חרדיות ודתיות ולכל אישה המתמודדת עם זהות מינית או מגדרית בין אם היא טרנסג'נדרית דתיה ובין אם לא תמיכה מלאה ומחבקת אונליין. התמיכה היא אנונימית, בטוחה ודיסקרטית ובמסגרת השירות אפשר לקבל תמיכה וטיפול באמצעות שיחות עם מתנדבות, שיחות עם רב או רבנית וטיפול נפשי מקצועי מסובסד המותאם אישית לעולם הדתי עם צוות מוסמך בעל ניסיון וידע עם קהילה דתית וסוגיות מגדר ומיניות.

השירות מאפשר תמיכה בשלוש אופציות:

ארגון בת קול – נעים להכיר

ארגון בת קול הוא מקום ובית חם לדתיות גאות שהוקם על ידי נשים שלא מוותרות על הזהות הדתית שלהן. ולא מוותרות על הזכות הבסיסית לממש חיים בריאים ומלאים כטרנסיות, קוויריות, ביסקסואליות ולסביות. הארגון פועל במלוא הכוח לאפשר לנשים לטב"קיות חיים איכותיים של שוויון, שיתוף, אהבה ואמת לצד הכרה בחברה והגשמת מטרות חיוניות.

 

ארגון בת קול הוקם בשנת 2005 וכלל בתוכו מספר נשים, ומאז הצטרפו לארגון מעל 500 נשים מגיל 19 ועד לגילאי 60 פלוס.